Waarin verschilt een incassobureau van factoring of een kredietverzekering?

Waarin verschilt een incassobureau van factoring of een kredietverzekering?

Er zijn verschillende mogelijkheden om wanbetalingen van je klanten aan te pakken.Naast een incassobureau kan je ook beroep doen op een factoring dienst of een kredietverzekering.

Wij zetten de verschillen even op een rij;

Wat is factoring?

  • een gespecialiseerde dienst aangeboden door grootbanken via gespecialiseerde dochterondernemingen
  • op basis van de verkoopfacturen 60 tot 80% van het factuurbedrag als voorschot opnemen
  • het bedrijf ‘verkoopt’ de verkoopfacturen aan de factoring maatschappij
  • alle facturen moeten worden overgedragen, soms kan dit wel beperkt worden tot bepaalde landen, marktsegmenten of productdivisies
  • de klanten betalen bij de factoringmaatschappij door middel van een vermelding op uw facturen
  • de factoringmaatschappij volgt de verdere inning van de facturen op inclusief een incassoprocedure indien nodig
  • na ontvangst van de betaling zal de factoringmaatschappij het resterende saldo op de bedrijfsrekening storten
  • indien de betaling van de klant uitblijft na de incasso procedure van de factoringmaatschappij zal zij het voorschot terugvorderen
  • je betaalt een interest op de opgenomen voorschotten van uw verkoopfacturen
  • je betaalt een factoringrecht, dat schommelt tussen 0,6% en 2% van de totale factuurwaarde

Wat is een kredietverzekering?

  • een uitbereiding aan de factoring dienst waarbij je aangeboden facturen kan verzekeren tegen wanbetaling
  • naast gespecialiseerde dochterondernemingen van de grootbanken kan dit ook aangeboden woorden via private verzekeringsmaatschappijen
  • de verzekeringspremie wordt bepaald via een onderzoek van de kredietwaardigheid van uw klantenportefeuille
  • de verzekeringspremie wordt steeds berekend op de totaalomzet
  • er worden een aantal limieten en beperkingen opgelegd zoals per klant een zogenaamde kredietlijn die bepaalt tot welk bedrag het risico op die klant verzekerd wordt
  • de verzekering gaat de klantenportefeuille permanent evalueren
  • wanneer de betaling uitblijft zal er ook een incassoprocedure gestart worden
  • een kredietverzekering dekt vaak slecht 60% van de openstaande vordering
  • premies kunnen sterkt variëren, een gemiddelde premie zal ongeveer 3% van de totale omzet bedragen

Wat zijn de nadelen van een factoringdienst of kredietverzekering?

  • de kostprijs wordt steeds berekend op de totaalomzet, dus betaal je ook voor uw goede klanten
  • er worden héél wat beperkingen of limieten opgelegd
  • naar aanleiding van de crisis hebben al veel ondernemingen mogen ervaren dat de lopende kredietverzekering plots wordt opgezegd of teruggeschroefd

Bij KLAAR incasso draag je enkel de openstaande facturen over. Wij hanteren een no cure no pay-beleid. Het gevolg? Als je klant je factuur niet betaalt, hoef jij onze inspanningen niet financieel te belonen. Ons uitgangspunt is dat de debiteur de incassokosten betaalt.

Kiezen voor de expertise van KLAAR incasso is dus een stuk goedkoper dan een kredietverzekering.

Misschien is het ook eens tijd om je lopende kredietverzekering of factoring overeenkomst te evalueren en te bekijken wat die nu daadwerkelijk kost of oplevert.

Heb je vragen over onze no cure no pay- werkwijze? Neem gerust contact met ons op.

399